Związek pomiędzy bezdechem sennym a ryzykiem wypadków drogowych ad 5

Ryzyko wypadku drogowego w zależności od obecności lub braku bezdechu sennego i spożycia alkoholu w dniu wypadku. Spożywanie alkoholu oceniano również poprzez bezpośrednie zadawanie pytań pacjentom z przypadkiem.20 Kierowcy z indeksem bezdechu-niewydolności serca wynoszącymi 10 lub więcej mieli wyższe spożycie alkoholu w dniu wypadku, ale różnica nie była znacząca (8,7 g dla wskaźnika bezdechu i spłycenia . 10 wobec 6,1 g dla wskaźnika <10, P = 0,39). Kiedy ograniczyliśmy naszą analizę do pacjentów, którzy spożyli alkohol w dniu wypadku, ci, którzy mieli wskaźnik bezdechu powyżej 10 lub więcej, mieli iloraz szans 11,2 za wypadek drogowy (95 procent przedziału ufności, 3,8 do 32,9 ) w porównaniu z pacjentami z indeksem bezdechu poniżej wartości 10. Po przeprowadzeniu podobnego porównania dla osób, które nie spożywały alkoholu, iloraz szans wynosił 4,0 (przedział ufności 95%, 1,3 do 12,0) (Tabela 3). Średni wynik w Skali Uśpienia Epworth dla pacjentów z przypadkami wynosił 5,9, w porównaniu z 5,7 dla kontroli (p = 0,67). Pacjenci z indeksem bezdechu bezdechu wynoszącym 5 lub więcej mieli średni wynik 8,0 w skali Epwortha, a ci z indeksem poniżej 5 mieli średni wynik 7,5 (P = 0,67). Wyniki na skali chrapania były podobne; 55 procent pacjentów i 53 procent osób z grupy kontrolnej było chrapiących (p = 0,89).
Pacjenci, którzy zgłosili senność tuż przed wypadkiem, mieli średni wskaźnik bezdechu 24 ą 25, podczas gdy ci, którzy zgłosili alarm, mieli średni wskaźnik bezdechu i spłycenia 13,8 . 12 (P = 0,05).
Dyskusja
Znaleźliśmy silne powiązanie między bezdechem sennym, mierzonym wskaźnikiem bezdechu i spłycenia, a wypadkami drogowymi zarówno w nieskorygowanych, jak i skorygowanych analizach. Pacjenci z bezdechem sennym, co zostało potwierdzone w badaniu polisomnograficznym, mieli większe prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku samochodowego niż pacjenci bez bezdechu we śnie. Relacja ta utrzymywała się nawet po uwzględnieniu wyższego odsetka braku uczestnictwa lub przerwania badania wśród pacjentów będących przypadkami niż wśród uprawnionych kontroli. Jest mało prawdopodobne, aby ważna zmienna zakłócająca (spożycie alkoholu) została odpowiednio przeanalizowana na podstawie informacji uzyskanych za pomocą kwestionariusza takiego jak nasz. Stwierdziliśmy jednak, że spożycie alkoholu w dniu wypadku (nawet w niewielkich ilościach) miało istotny efekt modyfikujący, wzmacniając związek między bezdechem sennym a wypadkami drogowymi. Należy zauważyć, że wyłączyliśmy kierowców, którzy byli przedmiotem postępowania sądowego w związku z podejrzeniem spożycia alkoholu.
Mogą istnieć inne zmienne zakłócające, poza tymi, które zidentyfikowaliśmy, co może prowadzić do fałszywego stwierdzenia związku między bezdechem sennym a wypadkami drogowymi. Jednakże takie czynniki nie są w stanie wyjaśnić silnych skojarzeń, które znaleźliśmy.
Findley i wsp.8 stwierdzili, że wśród 29 pacjentów z potwierdzonym bezdechem sennym wystąpiło więcej wypadków samochodowych niż wśród 35 osób bez bezdechu sennego. Inne badanie10 wykazało, że pacjenci z bezdechem we śnie mieli więcej wypadków niż osoby bez bezdechu we śnie (skorygowany iloraz szans, 2,99); badanie to zostało oparte na 253 osobnikach, u których wykonano polisomnografię dla różnych podejrzewanych zaburzeń snu
[podobne: agaricus, bikalutamid, ceftriakson ]
[przypisy: młody zielony jęczmień gdzie kupić, młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów, nandrolon ]