Związek pomiędzy bezdechem sennym a ryzykiem wypadków drogowych ad 6

Badania te różnią się od naszych pod tym względem, że informacje o wypadkach uzyskano za pomocą kwestionariusza, wprowadzając możliwość wywoływania uprzedzeń. W badaniach nie dokonano rozróżnienia między wypadkami miejskimi i drogowymi. W przypadku jazdy po autostradzie dłuższe odległości i monotonna rutyna mogą przyczyniać się do senności, a większa prędkość może zwiększać zagrożenie dla kierowców. Young i wsp.21 opisali podobne wyniki, stosując obiektywne metody do identyfikacji wypadków i unikania błędów związanych z przypominaniem. Kierowcy z indeksem bezdechu i spłycenia powyżej 15 lat znacznie częściej mieli wielokrotne wypadki w okresie pięciu lat (iloraz szans, 7,3) niż u kierowców bez zaburzeń snu (wskaźnik bezdechu i spłycenia poniżej 5). Ich informacje uzyskano z bazy danych utrzymywanej przez Departament Transportu w Wisconsin, a nasze z kierowców biorących udział w wypadkach drogowych, którzy otrzymali awaryjne usługi w szpitalach w Burgos i Santander w Hiszpanii. Różnice te mogą częściowo tłumaczyć wyższe iloraz szans w naszym badaniu.
Podobnie jak w poprzednich badaniach, 2 w skali Epwortha11,12 nie udało się zidentyfikować przedmiotów z większym ryzykiem wypadków. Zgadzamy się z innymi, że senność stanowi konstelację różnych warunków. Pytania, na podstawie których wyprowadzana jest skala Epworth, mogą nie mieć odpowiedniej czułości i specyficzności w odniesieniu do właściwości jezdnych.21 Niemniej jednak w naszym badaniu kierowcy, którzy zgłosili senność przed wypadkiem, mieli wyższy wskaźnik bezdechu i spłycenia niż ci, którzy zgłosili alarm, chociaż różnice te nie były znaczące.
Jednym z potencjalnych ograniczeń naszego badania jest to, że grupa kontrolna mogła nie być reprezentatywna dla populacji ogólnej. Jednak grupy badane były podobne, różniące się jedynie częstością występowania nadciśnienia tętniczego i liczby przejechanych kilometrów rocznie. Co więcej, nasze wyniki są zbliżone do wielkości Young i wsp.21 w ich badaniach populacyjnych.
Inne potencjalnie ważne czynniki wykraczają poza zakres naszego badania, ale należy o nich wspomnieć. Obejmują one rodzaj i powagę wypadku, liczbę pojazdów, których dotyczy, czy pojazd opuszcza drogę, a także typ kolizji. Nasze wykluczenie poważniejszych wypadków sugeruje, że relacja między wypadkami a bezdechem we śnie może być jeszcze silniejsza, niż znaleźliśmy.
[patrz też: ceftriakson, bikalutamid, cefepim ]
[podobne: napięciowe bóle głowy, napięciowy ból głowy, narośl na skórze ]